Júniusi események – Tallink vétel

 

A Tallink a legnagyobb észt hajózási társaság: fő tevékenysége a balti-tengeri térségben komphajók és bennük vámmentes üzletek üzemeltetése – különös tekintettel az adómentes alkoholokra, amelyek így jóval olcsóbbak a szárazföldi áraknál. Ennek megfelelően bevételeinek megoszlása a következőképpen néz ki:

Forrás: Tallink éves jelentés

Ahogy az a fenti ábrából látható, az árbevétel legnagyobb részét a fedélzeti fogyasztás (éttermek, boltok) teszi ki, amit leginkább a rendelkezésre álló jövedelem befolyásol (azon belül is a szabadidőre elkölthető jövedelem), aminek az alakulására viszonylag optimisták vagyunk a vállalat működési régiójában.

Miért szeretjük?

A Tallink-ot még a 2008-2009-es válság idején fedeztük fel, amikor a vállalat részvényei jelentős nyomás alá kerültek, mivel a vállalat jellemzően hitelből finanszírozta a terjeszkedését (felvásárolta az egyik legnagyobb versenytársát), és a flotta fiatalítási programját, aminek eredményeképpen jelentősen el volt adósodva. Ez a hitelválság idején nem jött igazán jól a vállalatnak, de sikerült megoldani a nehézségeket, az elmúlt években szépen kimászott az adósságcsapdából. Ez számokban a következőképpen nézett ki: a vállalat nettó adósságállománya a 2009-es 1130 millió euróról 2016-ra 480 millióra csökkent,

Forrás: Tallink prezentáció

Igaz, hogy ez még mindig az EBITDA 3,2-szerese, de ezek eszköz fedezetű hitelek, ahol a hajók 2016-os piaci értéke 1 235 millió euró volt. A hitel így az eszközök értékének csak a 40%-a, ami már nem tűnik magasnak. A menedzsment szerint az optimális tőkeszerkezetet 40-50%-os (saját tőke/ mérlegfőösszeg) és 5 alatti nettó hitel/EBITDA arányt jelent. Ezek alapján a vállalat már elérte az optimális tőkeszerkezetét. (Net debt/EBITDA: 3,2; equity ratio: 52,9%).

Ezen kívül a jelentős beruházásoknak köszönhetően a vállalat a legfiatalabb flottával rendelkezik a régióban (egy hajó hasznos élettartama 35 év), aminek eredményeképpen várakozásaink szerint (és a konszenzus szerint is) a cég beruházási igénye a következő években jóval az amortizáció alatt fog alakulni (új beruházás 45 millió euró vs értékcsökkenés 79 millió euró), ez tovább növeli a készpénztermelő képességet. Ennek és a már elért optimális tőkeszerkezetnek köszönhetően (amit véleményünk szerint már nem érdemes tovább csökkenteni), úgy gondoljuk, hogy jelentős az esély az osztalék-kifizetési ráta jelentős megemelésére. Azonban erre csak a 2018-as év után kerülhet sor, mivel egy 2018 októberében lejáró 900 millió norvég koronás kötvénnyel kapcsolatos megállapodás a nettó eredmény 50%-ban korlátozza a maximálisan kifizethető osztalék nagyságát. A vállalat 12,43-as előretekintő árfolyam/nyereség (P/E) hányadoson forog, ami 8,05%-os equity yield-et és mivel az amortizációnál jó darabig kevesebbet kell beruházni, ennél is magasabb, 12,66%-os FCFE yieldet (részvényesekre jutó cash flowt) jelent, amit a jelenlegi eurós hozamkörnyezetben vonzó befektetésnek gondolunk. Ez főleg annak fényében vonzó, ha figyelembe vesszük, hogy nem számolunk semmilyen növekedéssel és a kamatkiadások csökkenésével (ami nyilván csökkenni fog, mindaddig, amíg a vállalat készpénztermelése magasabb, mint a beruházások és az osztalék-kifizetések összege, mert ilyenkor lényegében hitelt törleszt a cég). Ezek miatt az elmúlt hónapban egy korrekciót kihasználva növeltük a papírban felvett kitettségünket.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük