Márciusi események – YY vétel

Márciusban újra vettünk az egyik kínai kitettségünkből, a YY Inc. részvényeiből. Ez a cég a kínai internetes univerzumban tevékenykedik, amit jól megvéd a kínai Nagy Tűzfal, ezért a jól ismert globális internetes óriásoktól (Google, Facebook stb.) egyelőre nem kell félni. A cég fő erőssége az interneten keresztüli élő közvetítés szolgáltatása, aminek a segítségével egy webkamerával az asztali számítógépünkről vagy mobilunkról lehet élő videót megosztani az interneten. Ezen túl a számítógépes játékélmény megosztását is lehetővé teszik, a felhasználók a képernyőjükön megjelenő eseményeket is élőben tudják közzétenni a világhálón. 

Az online játék közvetítés miatt mondhatnánk azt is, hogy ez a kínai Twitch, vagy gaming.youtube.com, de a legfontosabb szegmensét és a látogató bázist nem ez, hanem a YY Live jelenti. Ez alapvetően két részből áll, az egyik az online zene és szórakoztatás, ezt egyszerűen úgy lehet elképzelni, hogy az aspiráló zenei és/vagy énekes tehetséggel megáldott kínaiak otthon berendezhetnek egy kis stúdiót, majd pedig élőben léphetnek fel a saját műsorukkal. A YY már használja a PUGC fogalmát, vagyis egyfajta tehetséggondozási programot folytatnak azok számára, akikben látnak fantáziát és a nézettségi számaik is igazolják őket. Így jöttek létre aztán olyan lány és fiúbandák, akik kisebb internetes hírességgé nőtték ki magukat Kínán belül. Persze a zenés szórakoztatáson kívül mással is lehet próbálkozni, vannak akik vetélkedőket, talk-showokat indítanak és vannak akik tervezett program nélkül, csupán a hétköznapjaikba engedik be a nézőket (meglepő, de ők is elég népszerűek). A másik fő része a YY Live-nek az online randizós vetélkedő-játék, ami egy nagyon népszerű kínai TV műsornak a továbbfejlesztése. Itt a jelentkezők kvázi olyan élményt kapnak, mintha a műsorba kerültek volna be, de itt kisebb csoportokra osztva van alkalmuk ismerkedni a pályázóknak, természetesen egy humoros műsorvezető segítségével.

Forrás: yy.com

A sok tevékenységből a cégnek úgy lesz árbevétele, hogy a nézők a fellépőknek, a randizók pedig egymásnak küldenek virtuális ajándékokat, amikkel a tetszésüket tudják kifejezni. Ezeket valódi pénzért lehet vásárolni, ami így bevételként jelenik meg a cégben, de egy kisebb hányadát rögtön tovább is kell adni a fellépőnek. Ez a rendszer aztán jó ösztönző a fellépőknek is, hiszen ha sikerül több nézőt magukhoz csábítani, ők több bevételre számíthatnak.

Azért szeretjük a céget, mert stabil marzsok mellett is nagyon gyorsan tudja növelni a felhasználói számát, ennek eredőjeként nagyon jó pénztermelő. A piac méretét látva és a menedzsment eddigi teljesítménye alapján is azt gondoljuk, hogy ez a gyors növekedési szakasz még a következő pár évben kitarthat, amit egy stabilabb szakasz követhet. Bár az internetes élő közvetítés piacán a verseny egyre élénkül, a YY neve mostanra eléggé összefonódott a kínált szolgáltatással, ezért okkal bízhatunk abban, hogy a felhasználók táborát nem fogja elhódítani egy versenytárs. Ezen kívül folyamatosan bővítik a streamelhető témák tárházát, nem olyan régóta láthatunk például gasztro, utazás vagy kültéri szabadidős témájú megosztókat. További lehetőségként pedig meg kell említeni a jól ismert hirdetési bevételeket. A YY Live-on ugyanis jelenleg nincs reklám (egy másik oldalukon a Duowan.com ebből szerez bevételt, de nem a cég motorja), de később ezen a csatornán is bevételhez juthat a cég. A jelenlegi árazás szerint a piac azt várja, hogy hamar lecseng a gyors növekedési szakasz, de szerintünk jó okunk van az ellenkezőjét gondolni. A számítógépes játékok közvetítésével foglalkozó szegmens ugyanis tavalyig csak a felhasználói bázisát építette, ami miatt nettó ráfordítás volt a cégben. Idéntől kezdve azonban már ennek az ágnak is meg lehet kezdeni a monetizálását. A YY Live növekedésének drámai lelassulására utaló jeleket sem látunk, így összességében a 10 körüli P/E ráta körüli árazást nagyon olcsónak gondoljuk.

Forrás: Bloomberg

A részvénysztorihoz kapcsolódik a tavaly májusi fennforgás, amikor a menedzsment és alapító felvásárlási ajánlata lényegében meghiúsult. Az amerikai piacon (ahová bevezették a YY részvényeit) ugyanis sokkal olcsóbb árazással forogtak YY-hoz hasonló kínai internetes cégek, mint Kínában, ezért tervezték azt, hogy a felvásárlás után kivezetik az USA piacról és újra bevezetik Kínában (csakúgy, mint a például a Momo, Qihoo 360, Dalian Wanda esetében) magasabb árazás mellett. A kínai felügyelet azonban előre jelezte, hogy nagyon szigorúan fogja ellenőrizni az ilyen bevezetéseket és nem fogja engedni sokkal drágábban tőzsdére vinni ezeket a cégeket. A bejelentést követően nagyot zuhant az ár, ami után kedvező szintre esett a részvény árazása. Az előző hónapban kijöttek a 2016 utolsó negyedéves számok, ami továbbra is megerősítette, hogy a cég töretlenül növekszik és termeli a pénzt. A jelentést követő megugrást követően azonban ismét bejöttek a piacra az eladók, így azt gondoltuk, hogy ezt érdemes kihasználni, és növelni a kitettségünket.

Forrás: Bloomberg

3 thoughts on “Márciusi események – YY vétel

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.