Aeroflot: sikeres felszállás

Lassan egy éve írtunk egy posztot az orosz légiközlekedési piacról, aminek az volt a főbb megállapítása, hogy a nemzetközi szankciók és az alacsony olajárak miatt összeszakadó rubel rendívül nehéz helyzetbe sodorta a beruházási ciklus csúcsán dollárban eladósodott iparágat. Akkori várakozásunk az volt, hogy a piac egy nehéz konszolidációs szakasz elé néz, pár szereplő kiesik a piacról és a legerősebb szereplő az Aeroflot fog győztesen kikerülni a történetből, hacsak a politika közbe nem szól. Szerencsére nem szólt, és a második legnagyobb orosz légitársaság a Transaero-t engedték csődbe menni, bár sokáig napirenden volt, hogy az Aeroflot-nak kellene kimentenie. Ez az Aeroflot szempontjából a lehető legrosszabb forgatókönyvnek számított volna, mivel a Transaero saját tőkéjének piaci értéke masszívan negatív tartományban volt,  (a hitelek értéke jóval nagyobb volt, mint a vállalat eszközeinek az értéke) ráadásul az Aeroflotnak egyáltalán nem volt szüksége a Transaero gépeire sem. Az orosz légiközlekedési piac már az orosz-ukrán válság előtt is kezdett túlkínálatossá válni, amihez csak hozzáadódtak a gazdasági szankciók és az olajárak masszív visszaesése miatti fogyasztási kereslet csökkenés is. A Transaero elengedése viszont új helyzetet teremtett, a túlkínálat megszűnt, ráadásul egy olyan szereplő hagyta el a piacot, amely a low cost stratégiájával folyamatosan 10-20%-kal az átlagos (economy) repülőjegyárak alá kínált. (Ez a stratégia úgy tűnik nem igazán működött…) Ezzel mérséklődött az árverseny, javult a megmaradó légitársaságok kapacitás kihasználtsága és így a jövedelmezősége is.

főkép

A legnagyobb nyertes az Aeroflot lett, amely piaci részesedését 35%-ról több mint 54%-ra növelte az orosz piacon, amihez nyilván az is hozzájárult, hogy a fogyasztói preferenciákban előtérbe került a megbízhatóság az ár rovására (a becsődölt Transaero utasait az Aeroflot mentette ki, illetve a piac többi szereplője továbbra is jelentősen el van adósodva)

Az Aeroflot piaci részesedése megtett fizetett út és utasforgalom (jobb oldali ábra) alapján

ae3

 

Mindezek eredményeképpen a társaságnak sikerült megdupláznia 2015-ben a 2014-es EBITDA-ját, az orosz válság kellős közepén, amit lekövetett a vállalat részvényárfolyama is ,és ezzel az elmúlt időszakben az egyik legjobb orosz befektetésünk volt.

ae58

 

Hogyan tovább Aeroflot?

Nyilvánvalóan az Aeroflot lett a legnagyobb nyertese az orosz légiközlekedési piac konszolidációjának, de ez a konszolidáció egy egyszeri eseménynek tekinthető, ami pozitívan befolyásolta a részvény árfolyamát. Mindazonáltal a vállalat hosszabb távú kilátásai továbbra sem néznek ki rosszul. A lecsökkent verseny miatt a vállalat jövedelmezősége jelentősen javult, az orosz válság remélhetőleg előbb-utóbb véget ér és a fogyasztási kiadások újra növekedésnek indulhatnak, a finanszírozási költségek pedig tovább csökkenhetnek. Ráadásul a rubel leértékelődés miatt az Aeroflot jegyárai és a moszkvai légiközlekedési csomópont díjai eléggé versenyképessé váltak a többi csomóponttal szemben, aminek köszönhetően az Aeroflot nemzetközi tranzitforgalma 31%-kal nőtt 2015-ben, de például a Turkish Airlines-hoz képest még mindig alacsony szinten vannak. Ez a trend továbbra is folytatódhat, mivel utazási idő szempontjából olyan nagy különbségek nincsenek a főbb versenytárs légi csomópontok között. Ezen kívül a rubel leértékelődése miatt a cég jegyárai jelenleg a diszkont légitársaságok szintjén mozognak, ami szintén kedvezően hat a versenyképességre a nemzetközi járatokért folyó versenyben.

Egy utasra eső bevétel ($cent/km)

ae59

Forrás: Goldman Sachs Global Investment Research

 

 

 

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük