Aeroflot : Amikor a nagy hal megeszi a kicsit

Aeroflot

Az orosz légi közlekedési piac viharos időszakot élt át az elmúlt egy évben. Az orosz – ukrán válság, az ezzel kapcsolatos szankciók, illetve a zuhanó olajárakkal párhuzamosan eső rubel és az orosz gazdaság recesszióba süllyedése nem igazán kedvezett az orosz légiközlekedésnek. Ezt súlyosbította, hogy az iparág az elmúlt időszakban jelentősen eladósodott, mivel egyszerre vált esedékessé az elavult orosz géppark lecserélése és a folyamatosan növekvő keresletet kielégítő új kapacitásnövelő beruházások végrehajtása (az orosz légi forgalom átlagosan több mint évi 15%-kal nőtt az elmúlt 5 évben), amit a szektor csak saját forrásokból nem tudott megoldani. A légitársaságok helyzetét tovább bonyolítja, hogy általában jelentős devizakockázatot futnak, mivel a bevételeik többnyire helyi devizában, míg a költségeik legnagyobb része dollárban merül fel. Ráadásul, mivel a modern repülőgépeket is dollárban vagy euróban lehet megvenni, ezért a cégek is keményvalutában adósodnak el. A tavalyi hatalmas rubelgyengülés ezért nagyon nem jött jól nekik.

A dollár-rubel árfolyam alakulása

rub2

 Így történhetett meg az, hogy az Utair, Oroszország 3. legnagyobb légi utasszállítója tavaly novemberben csődöt jelentett. Ez így teljesen érthető is, abszolút benne volt a pakliban, viszont ha megnézzük a vállalat adósságának mértékét azért kikerekedik a szemünk. A cégnek 2014-ben 170 milliárd rubelnyi adóssága volt, úgy hogy a 2014-es teljes árbevétele 74 milliárd rubelt tett ki. Még ha 15% körüli békeidőbeli ebitda marginnal számolunk, az így megtermelt 10 milliárd amortizáció nélküli üzemi eredményből is esélytelen kigazdálkodni még a hitel kamatait is a jelenlegi 10% feletti rubelkamatok mellett. Nyilván ebben benne van a rubel drasztikus leértékelődése is, de nem kell nagy szakértőnek lenni, hogy megállapítsuk, óriási a baj. Nem áll jobban a második legnagyobb orosz légitársaság a Transaero sem, amely 2014 év végén 106 milliárd rubelnyi adóssággal rendelkezett, míg az árbevétele 113 milliárd, EBITDA-ja 7,4 milliárd rubelt tett ki. Hozzájuk képest a piacvezető Aeroflot egész jól áll a maga 140 milliárd rubeles adósságával, amivel szemben 320 milliárd rubeles bevétel és 21 milliárd rubeles EBITDA áll.

Kép6

Ezek után nem csoda, hogy a szektor elkezdett állami segítségért folyamodni. Eddig az állami segítség a belföldi utak áfájának 18%-ról 10%-ra való csökkentésében illetve némi állami garanciavállalásban (az Utair-nak és a Transaero-nak sikerült eddig elérni egy 13 és egy 9 milliárd dolláros állami garanciavállalást) merült ki, ami nem igazán oldotta meg a helyzetet. Ezért az érintett cégek elkezdték visszavágni a kapacitásaikat a költségcsökkentés jegyében. Az Utair közel 40 százalékkal, míg a Transaero 16%-kal csökkentette a kapacitásait. A legnagyobb nyertes a gyengélkedő versenytársak utasaira lecsapó Aeroflot lett, aminek eredményeképpen a vállalat piaci részesedése a tavaly augusztusi 32%-ról idén áprilisra 40% felé nőtt.

 Orosz légitársaságok kapacitásának és az Aeroflot piaci részesedésének alakulása

Kép1

De a növekvő bizonytalanság miatt nem csak az orosz légitársaságok döntöttek úgy, hogy visszafogják a tevékenységüket, hanem a nemzetközi légitársaságok is. Az így felszabadult piaci rést szintén az Aeroflot töltötte be. Ráadásul a rubel leértékelődés miatt az Aeroflot és a moszkvai légiközlekedési csomópont eléggé versenyképes lett a többi légi hubbal szemben, aminek köszönhetően az Aeroflot nemzetközi tranzitforgalma 15%-kal nőtt 2014-ben (úgy hogy közben az orosz nemzetközi légi forgalom 2%-kal csökkent).

 Meghirdetett ülőhelyek (nemzetközi járatok): Aeroflot vs Piac

Kép2

Ez a trend valószínűleg idén is folytatódni fog, mivel utazási idő szempontjából olyan nagy különbségek nincsenek a főbb versenytárs légi csomópontok között. Ezen kívül a rubel leértékelődése miatt a cég jegyárai jelenleg a diszkont légitársaságok szintjén mozognak, ami szintén kedvezően hat a versenyképességre a nemzetközi járatokért folyó versenyben.

Egy utasra jutó árbevétel (km-enként) és az utazási idők alakulása az egyes légiközlekedési csomópontok között

Kép5

Ellenőrzés képpen néhány uticélt én is beírtam a Skyscanner nevű repülőjegy árösszehasonlító oldalra és tényleg elég jó helyen szerepel az Aeroflot ezeken a távolsági járatokon.

mr

Mindezek következtében valószínűleg az Aeroflot lesz a legnagyobb nyertese az orosz légiközlekedési piac gyengélkedésének. Érvényesül az általános elv, hogy gazdasági nehézségek esetén a gyenge, instabil cégek kirostálódnak, míg a legerősebbek általában még inkább dominánssá válnak, és a visszapattanásból jobban ki tudják venni a részüket. Így amennyiben és amikor magához tér az orosz gazdaság, az Aeroflot lehet az egyik fő nyertese, hiszen (szemben például az orosz olajexportőr cégekkel) a hozamcsökkenés, a rubelerősödés, és a fogyasztói kereslet élénkülése egyaránt javítani fogja az eredményét.

One thought on “Aeroflot : Amikor a nagy hal megeszi a kicsit

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük